Miód ma 20% mniej kcal niż cukier. Oprócz dostarczanych pustych kalorii jak to ma miejsce w przypadku cukru, zawiera cenne wartości odżywcze. Należą do nich witaminy, składniki mineralne i przede wszystkim substancje czynne: enzymy pszczele, olejki eteryczne, kwasy organiczne, które są odpowiedzialne za lecznicze właściwości miodu.

Kaloryczność miodu i cukru

Przyjmuje się że jasne, wiosenne miody posiadają około 300 kalorii, a ciemne miody około 400 kcal w 100 gramach.

Ile kalorii ma odmianowy miód?

Rzepakowy: 300 – 310 kcal / 100 g
Faceliowy: 320 – 330 kcal / 100 g
Lipowy: 330 – 340 kcal / 100 g
Gryczany: 340 – 350 kcal / 100 g
Spadziowy: 380 – 400 kcal / 100 g

100 g  jasnego miodu to porcja 300 – 330 kcal oraz 79,5 g węglowodanów i 0,3 g białka.

Łyżeczka miodu
1 łyżeczka miodu to 12 g równoważne 39 kcal
1 łyżka miodu to 25 g równoważne 81 kcal
.

Dla porównania 25g cukru to  101,5 kalorii. Tak więc miód ma o 20% mniej kalorii. Być może na ten fakt składa to, że miód zawiera około 18 % wody.

100 g miodu to mniej kalorii niż w 1 pączku.

Miód ma większy ciężar właściwy od cukru stąd różnice w ilości kalorii. Przykładowo 1 łyżeczka cukru to 5 g, podczas gdy 1 łyżeczka miodu to 12 g.
1 łyżka cukru to 12 g, podczas gdy 1 łyżka miodu to 25 g.

Po spożyciu miodu, mózg już po kilkunastu minutach otrzymuje informację o zaspokojeniu potrzeby słodkiego

Nie ma obaw o przedawkowanie miodu. Miód jest słodki, w dużych ilościach mdły i nie sposób go zjeść więcej niż organizm potrzebuje.  Miód zawiera dużą ilość fruktozy, dzięki temu jest słodszy od tradycyjnego cukru i mniej go spożywamy do zaspokojenia potrzeby słodkości.

Na koniec wiedza praktyczna. Po spożyciu miodu, mózg już po kilkunastu minutach otrzymuje informację o zaspokojeniu potrzeby słodkiego, podczas gdy zwykły cukier dociera do mózgu z opóźnieniem kilkudziesięciu minut.

Miód jest źródłem cukrów prostych i bezpośrednio trafia do krwi. Wraz z witaminami i związkami mineralnymi odżywia organizm. Spożycie prawdziwego miodu prosto od pszczelarza, powoduje wolniejszy niż w przypadku cukru wzrost poziomu glukozy we krwi. Jeśli dbamy o figurę chociażby z tego względu powinniśmy zastąpić słodycze zdrowym miodem. 1 łyżeczkę miodu spalisz podczas zaledwie 4 minut jazdy na rowerze.

Miód posiada niższy niż cukier indeks glikemiczny, dzięki temu wolniej podnosi poziom glukozy we krwi. Miód niszczy wolne rodniki, odpowiedzialne za starzenie się organizmu.

Wyświetlanie jednego wyniku

Wyświetlanie jednego wyniku