Ile miodu dziennie można jeść? Jak spożywać miód?

Zobacz ile minimalnie miodu dziennie i miesięcznie na podstawie własnych obserwacji zalecają jeść pszczelarze. Dowiedz się jak spożywać miód i co jest najważniejsze. Fakty i mity na temat dziennego spożywania miodu przez dzieci i osoby dorosłe.

Najważniejszą sprawą przy spożywaniu miodu jest zachowanie temperatury poniżej 40 stopni C. W temperaturze pokojowej miód zachowuje wszystkie cenne właściwości zdrowotne. Kolejną ważną sprawą jest regularność jedzenia miodu. Należy także pamiętać by wybierać pewny miód prosto od pszczelarza. Ostatnią rzeczą jaką powinniście zawracać sobie głowę to pytanie ile miodu jeść dziennie.

Zacznę od odpowiedzi: ile miodu jeść dziennie

Jak już na wstępie napisałem proszę nie zawracać sobie głowy pytaniem ile spożywać miodu dziennie. Miód jest na tyle specyficzny w smaku, drogi i tak szybko dociera do receptorów mózgu, że nie sposób go przedawkować. Zjesz tyle miodu ile organizm w danej chwili potrzebuje. W naszej szerokości geograficznej nie mam miodów, które szkodziłyby zdrowiu. Taki miód występuje w krajach gdzie są uprawy rododendronów. Spożywany w dużych ilościach wywołuje halucynacje i wymioty.

Miód od lat jest codziennym elementem mojej diety. Oczyszcza organizm i pozytywnie stymuluje układ odpornościowy. Detoksykacyjna właściwość miodu polega na wiązaniu i rozpuszczaniu toksyn oraz wydalaniu ich przez organizm. Miód odmładza, wygładza skórę i odejmuje wielu lat!

Który miód lepszy lipowy czy wielokwiatowy?

Profilaktyczne dla osób dorosłych zaleca się dziennie spożywać minimum 1 łyżkę miodu czyli 25 g. Miesięcznie jest to około 0,75 kg. Pokrywa się to idealnie z moimi obserwacjami pozytywnego oddziaływania spożywania miodu na zdrowie. Zauważyłem na sobie i najbliższej rodzinie, że regularne spożywanie między 0,5 kg a 1 kg miodu miesięcznie zwiększa naszą odporność. Słowem klucz jest regularne spożywania miodu każdego dnia przez 365 dni w roku. Miód jest naturalnym antybiotykiem, który działa gdy jest systematycznie dostarczany do naszego organizmu. Osoba dorosła powinna spożywać minimum od 6 kg do 12 kg miodu na osobę. Zmniejszając ilość latem i zwiększając jesienią, zimą oraz wiosną. Bez obaw możesz zwiększyć kilkukrotnie zalecaną dawkę. Ja spożywam od 3 do 8 łyżek miodu dziennie.

Zalecane dawki miodu w zależności od wieku i intensywności fizycznej

Miód spożywaj systematycznie, a nie doraźnie

  • Dzieciom w wieku od 1 do 2 lat zaleca się podawać 1 łyżeczkę miodu rozpuszczoną w mleku dziennie.
  • Dzieciom w wieku od 3 do 6 lat zaleca się podawać 3 płaskie łyżeczki miodu każdego dnia.
  • Dzieciom w wieku od 6 do 12 lat zaleca się podawać 6 płaskich łyżeczek miodu dziennie.
  • Dzieciom starszym oraz dorosłym zaleca się od 2 do 4 łyżek miodu każdego dnia.
1 łyżka skrystalizowanego miodu z sezonu 2019.

Osobom starszym po 70 roku życia bez chorób cukrzycy zaleca się od 1 do 2 łyżek miodu rozpuszczonego w wodzie każdego dnia.

Osobom wykonującym ciężkie, fizyczne bądź umysłowe prace zaleca się zwiększenie dawek o dodatkowe 1 – 2 łyżki miodu.

Sportowcom w trakcie intensywnego sezonu treningowego (podczas posiłków oraz przed zaśnięciem) zaleca się kilkanaście łyżek miodu dziennie. Spożywać należy pół godziny przed treningiem lub zawodami.

Zanim zostałem pszczelarzem nie wierzyłem, że miód jest aż tak zdrowy. W pierwszym roku pszczelarstwa utwierdziłem się w tym błędnym przekonaniu. Otóż spożywałem miód nieregularnie, doraźnie i w mniejszej ilości niż zalecane 0,75 kg miesięcznie na dorosłą osobę. Spowodowane to było małą ilością pozyskiwanego miodu. Wolałem także sprzedać miód i za pozyskane pieniądze rozwijać pasiekę. Dopiero w dalszych latach, gdy miałem nadwyżkę miodu i spożywałem go regularnie, w ilości minimum 0,5 kg na osobę zauważyłem rewelacyjne działanie na odporność całej rodziny.

Pasieka Miodowe Wzgrze

Spożywanie miodu tylko doraźnie w czasie przeziębienia nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Miód to nie tabletka. Miód to naturalny antybiotyk, która działa gdy jest spożywany regularnie.

Zobacz jak powstaje miód. Magiczny proces, który nie do końca został zbadany przez współczesną naukę.

Jaki miód i ile dziennie dla dzieci?

Pediatrzy zgodnie uważają, że miód można podawać dzieciom od pierwszego roku życia. Niemowlakom nie podaje się miodu z powodu ryzyka wystąpienia botulizmu. Dzieci chętniej spożywają jasne, wiosenne miody wielokwiatowe, które mają delikatny smak i aromat. Miody pozyskane latem odznaczają się wyraźnym bukietem smakowym i zalecam wprowadzać je stopniowo oraz podawać rozcieńczone w szklance wody. Dzieci często mają uczulenia, dlatego ważne jest podawanie naszych rodzimych miodów z naszą znaną bazą pyłków kwiatowych.

Ile miodu dziennie dla kobiet w ciąży?

Oprócz przypadków z cukrzycą oraz uczuleniami na miód, spożywanie go w czasie ciąży jest zalecane. Warto spożywać miód z pierzgą oraz pyłkiem pszczelim, które są prawdziwą bombą witaminową oraz mikro i makro elementów. Dzienna suplementacja to 1 łyżka pyłku kwiatowego lub 1 łyżeczka pierzgi. Miód wraz z pyłkiem i pierzgą jest bezpiecznym i zalecanym, naturalnym suplementem diety. Ilość produktów pszczelich proszę skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Miód przy cukrzycy typu 2. Jaki miód wybrać przy cukrzycy?

Spożywanie miodu przez osoby z cukrzycą powoduje wzrost cukru we krwi.

Do diabetyków często kieruje się stwierdzenia:
„ten miód polecany dla osób z lekką cukrzycą”
„miód akacjowy jest zalecany dla osób z cukrzycą”
.
Są to mijające się z prawdą twierdzenia. Miód akacjowy ma jedynie większy udział fruktozy do glukozy. Ma niższy poziom indeksu glikemicznego. Nie zmienia to faktu, że jest cukrem. Miód akacjowy ulega rozkładowi w jelitach dopiero po 2 godzinach, podczas gdy tradycyjny miód po kwadransie.

Zbyt wysokie spożycie fruktozy może też bezpośrednio przyczyniać się do wystąpienia insulinoodporności i cukrzycy typu 2.
* źródło: Magazyn (nie tylko) dla diabetyków – Cukrzyca nr 6 – autor Paulina Kęszycka.

W miodzie akacjowym, z pośród wszystkich miodów wiosennych, występuje najwyższy poziom sacharozy, czyli dwucukrów nieredukujących.
*źródło: „Pszczelnictwo praca zbiorowa pod redakcją prof. dr hab. Jarosława Prabuckiego z 1998 roku.

1 płaska/czubata łyżeczka miodu o wadze około 15g/25g to dawka 40/65 kalorii, którą spalisz podczas 5 / 8 minut jazdy na rowerze lub 12 / 19 minut spaceru. Miód powinien być spożywany przez osoby z cukrzycą w niewielkich ilościach po konsultacji z lekarzem.

Dla osób z insulinoodpornością spożywanie jakiegokolwiek miodu jest niewskazane. W przypadku łagodniejszej cukrzycy, miód może być składnikiem diety. Ważne by był nie zafałszowany cukrem.
Dla cukrzyków tolerujących miód polecam połączenie miodu z cynamonem. Oba produkty w połączeniu obniżają poziom cukru we krwi.

Jak spożywać miód? Poznaj moje sposoby spożywania miodu

1) Najprostszą i najpowszechniejszą metodą jest bezpośrednie spożywanie miodu za pomocą łyżeczki. Taka forma spożywania pozytywnie oddziałuje na nasze drogi oddechowe. Zaleca się powolne rozpuszczanie miodu w ustach i połykanie wraz ze ślina tuż przed wyjściem na świeże powietrze poza dom. Miód doskonal chroni drogi oddechowe i wzmacnia odporność na wirusy i bakterie.
2) Kolejną popularną metodą jest spożywanie miodu rozsmarowanego na kanapce lub bułce. Szczególnie smaczny jest pierwszy oczekiwany miód wiosenny oraz najsmaczniejszy miód lipowy. Mało kto wie, że w płynnym miodzie (patoka) można maczać świeżego ogórka.
3) Miód może być świetnym dodatkiem do twarożku lub porcji płatków owsianych.
4) Miód dodaję do sałatkowych sosów.
5) Moją ulubioną formą spożywania jest rozpuszczenie miodu w szklance przegotowanej wody o temperaturze pokojowej. Taką lemoniadę piję regularnie każdego dnia. Nawet osoby nie przepadające za smakiem czystego miodu doceniają wspaniały bukiet smakowy daru pszczół. Urozmaiceniem jest dodatek soku z cytryny lub kilka kropel nalewki z propolisu.
Osoby leczące produktami pszczelimi zalecają spożywać miód rozpuszczony w wodzie, która aktywuje enzymy pszczele. Zwiększa się oksydaza glukozy oraz ilość nadtlenku wodoru. Według apiterapeutów miód rozpuszczony w wodzie nabiera działania antybiotycznego. Rozpuszczam 1 łyżkę stołową miodu w szklance 250ml wody i odstawiam na 12 godzin (uwaga latem przy wysokich temperaturach otoczenia może skisnąć – skróć czas lub przechowuj w lodówce).

Pamiętaj by spożywać miód w temperaturze nie przekraczającej 40 stopni C. Powyżej 40 st. C ścinają się drogocenne enzymy pszczele, czyli związki białkowe. Rozkładowi ulegają także witaminy np. C.

Co stanie się z Twoim ciałem jeśli zaczniesz jeść miód codziennie przed snem?

Codzienne spożywanie miodu przed snem zapewnia wiele pozytywnych skutków. Wśród nich:

  • Poprawia cerę: miód jest naturalnym przeciwutleniaczem, wygładza i odmładza skórę.
  • Utrzymuje pożądaną wagę. Cukier zawarty w miodzie jest przetrawiony przez pszczoły. Miód wzmaga metabolizm, podczas gdy tradycyjny cukier traktowany jest przez organizm jako energia do odłożenia.
  • Obniża poziom cholesterolu, reguluje pracę układu krwionośnego.
  • Wspomaga pamięć. Składniki zawarte w miodzie są paliwem dla mózgu i wspomagają jego funkcjonowanie.
  • Poprawia jakość snu. Spożycie miodu powoduje powstawanie serotoniny, która zamienia się melatoninę – hormon odpowiadający za jakość snu.
  • Wspomaga układ pokarmowy. Miód ma silne antytoksyczne oraz antyseptyczne właściwości.
  • Łagodzi stan nerwowy. Miód wspomaga walkę ze stresem i regeneruje zmęczenie organizmu.