Sprawdzaj paczkę przy kurierze. To jedyna możliwość egzekwowania ewentualnego odszkodowania za uszkodzenia z winy firmy kurierskiej. Dowiedz się jakie masz prawa oraz co zrobić w przypadku odmowy rozpakowania paczki przy kurierze.
Procedura odbioru przesyłki kurierskiej
Standardowo kurier wymaga najpierw podpisania odbioru przesyłki (ewentualnie opłacenia kwoty za pobraniem). Dopiero po tych formalnościach oddaje paczkę klientowi.
W jednym z ostatnich zleceń kurier Feedex nie umożliwił mojemu klientowi zapłacenia za pobranie za pomocą karty z powodu awarii terminala. Klient musiał iść wypłacić pieniądze. Przy nerwowej atmosferze nie mógł dodatkowo sprawdzić przy kurierze zawartości paczki. Gdy klient rozpakowywał i sprawdzał zawartość, kurier FEDEX powiedział, że nie ma czasu i odjechał.
W paczce było 6 słoików miodów, z których 2 były potłuczone.
Kurier może odmówić sprawdzenia zawartości paczki z powodu napiętego harmonogramu dostaw. Wówczas należy uzyskać potwierdzenie odmowy z podpisem na liście przewozowym, że kurier odmówił sprawdzenia zawartości paczki.
W przypadku problemów z kurierem, zgłosić problem firmie kurierskiej jak najszybciej po stwierdzeniu uszkodzonej przesyłki. Jeśli firma kurierska nie reaguje adekwatnie lub nie udziela satysfakcjonujących odpowiedzi, można skontaktować się z rzecznikiem praw konsumenta lub innymi organami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów.
Kwestie prawne
W Polsce przepisy dotyczące odpowiedzialności kuriera i reklamacji przesyłek regulowane są między innymi przez Kodeks Cywilny oraz przepisy związane z usługami pocztowymi i przewozem towarów.
Kodeks Cywilny (art. 519 i 520):
Art. 519 Kodeksu Cywilnego reguluje odpowiedzialność przewoźnika za szkodę wyrządzoną przez utratę lub uszkodzenie przesyłki.
Art. 520 Kodeksu Cywilnego określa zasady sporządzania protokołu szkody.
Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. o prawach konsumenta:
która określa prawa konsumentów, w tym zasady dotyczące zwrotu towarów i odpowiedzialności za uszkodzenia w trakcie transportu.
Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. o usługach pocztowych:
Ta ustawa reguluje kwestie związane z usługami pocztowymi, w tym odpowiedzialność przewoźników.
Podsumowanie
Wszystkie przesyłki kurierskie (oprócz paczkomatów InPost – firma nie uwzględnia uszkodzeń opakowań szklanych) są przeze mnie ubezpieczone. Klient musi jedynie sprawdzić zawartość paczki przy kurierze.
Zdaję sobie sprawę, że wiele osób machnie ręką na formalności związane z dochodzeniem kilkudziesięciu złotych. W końcu uszkodzone 2 słoiki miodu za kilkadziesiąt złotych to nie uszkodzony sprzęt RTV za kilka tysięcy złotych. Formalności, nerwy i stracony czas kosztują więcej niż wartość odszkodowania. Dlatego w takich sporadycznych przypadkach uszkodzeń przesyłki, swoim klientom oferuję dorzucenie gratis uszkodzonych miodów przy następnym zamówieniu.
Firmę FedEx omijam szerokim łukiem – raz tylko miałem z nią do czynienia i dziękuję, nigdy więcej!
Ja natomiast korzystam z ich usług na co dzień i do tej pory wszystko było bez zarzutów.