Indeks glikemiczny miodu

Miód jest słodkim produktem spożywczym o wyjątkowych wartościach leczniczych, który doskonale zastępuje cukier i słodycze. Poznaj indeks glikemiczny miodu oraz ładunek glikemiczny. Dowiedz się co wpływa na IG miodu.

Co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny w skrócie IG informuje nas, jak szybko po spożyciu pokarmu, wzrasta poziom glukozy we krwi. IG bada się po 2 godzinach od czasu spożycia 50 g produktu w porównaniu do spożycia 50g glukozy. Wskaźnik jest ważny głownie dla osób z cukrzycą oraz insulinoodpornością. Wartość indeksu glikemicznego zależy przede wszystkim od szybkości hydrolizy węglowodanów w jelicie cienkim. Produkt, który jest szybko wchłaniany przez nasz organizm, szybko podnosi glikemię i posiada wysokie IG. Analogicznie produkt, który jest trudniej wchłaniany przez nasze jelita, podnosi glikemię stopniowo i posiada niskie IG.

Indeks glikemiczny związany jest także z ładunkiem glikemicznym, który jest wprost proporcjonalny do IG oraz ilości węglowodanów w produkcie. Ładunek glikemiczny lepiej obrazuje produkty zawierające cukry.

Produkty z niskim indeksem glikemicznym mają IG >= 54.
Produkty o średnim indeksie glikemicznym mają IG w przedziale 55 – 70.
Produkty z wysokim indeksem glikemicznym mają IG < 70.

Niektóre produkty mają inną wartość w zależności od metody przygotowania np po podgrzaniu. Przykładowo surowa marchewka posiada IG = 16, a po ugotowaniu już Ig = 47.

Indeks glikemiczny miodu IG od 32 do 89.

Miód zaliczany jest do produktów z wysokim indeksem glikemicznym. IG miodu waha się od 37 do 89. Tabele podają średnio dla miodu wielokwiatowego IG 74, a wspomniany wcześniej ładunek glikemiczny 61.

Miód zbudowany jest z dwóch rodzajów cukru: fruktozy i glukozy. Glukoza jest cukrem prostym, który jest szybko wchłaniany przez nasze jelito cienkie. Tym samym podnosi poziom IG. Fruktoza wchłaniana jest wolniej i tym samym obniża poziom IG miodu. W zależności od rodzaju miodu i tym samym różnej zawartości fruktozy i glukozy, poszczególne miody posiadają inne IG. Badania prowadzone były przez naukowców z Niemiec oraz Kanady.

Dla osób z cukrzycą najbardziej polecany jest miód akacjowy, który posiada najniższy indeks glikemiczny (IG 32 dla rumuńskich miodów oraz około 52 dla polskich), dzięki dużej zawartości fruktozy.
Średnim poziomem IG odznacza się miód wielokwiatowy IG 53, miód lipowy IG 56 oraz wrzosowy.
Najwyższy indeks glikemiczny posiadają: miód leśny IG 89, nektarowo – spadziowy oraz gryczany.

Miód czy cukier?

Osoby dbające o linię niesłusznie rezygnują ze spożywania miodu. Miód jest zdrowszą alternatywą dla cukru oraz bazujących na nim słodyczy. Polecam wcześniejszy artykuł miód czy cukier? W przeciwieństwie do cukru, miód posiada cenne wartości odżywcze, witaminy i przede wszystkim enzymy pszczele odpowiedzialne za właściwości lecznicze. Osoby zwracające uwagę na IG powinny rozpocząć od spożywania miodu akacjowego i badanie poziomu cukru we krwi. Diabetycy powinni skonsultować się z lekarzem i ustabilizować glikemię.

Przeczytaj także artykuł ile miodu dziennie można jeść?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.