Herbata z miodem – 8 powodów dla których warto pić herbatę z miodem.

Do jakiej herbaty dodawać miód?

Miłośników herbaty, podobnie jak kawoszy, można podzielić na słodzących oraz nie słodzących. Słodkość przełamuje gorycz herbaty i nadaje subtelnego smaku i aromatu. Jeśli słodzić to tylko miodem, który oprócz pustych kalorii posiada szereg zdrowotnych właściwości.

Miód śmiało możemy dodawać do herbaty czarnej, która ma najwięcej goryczy. Miód przełamuje gorzki smak. Herbata zielona jest delikatniejsza w smaku i tu zalecam eksperymentowanie z mniejszą ilością miodu. W przypadku delikatnej w smaku, białej herbaty nie zaleca się dosładzać miodem, który mógłby zdominować smak.

Miód komponuje ciekawą nutę smakową i zapachową przede wszystkim w połączeniu z herbatami ziołowymi oraz owocowymi.

Jaki miód dodawać do herbaty?

Miody jasne z wiosny charakteryzują się delikatnym smakiem i aromatem, który z pewnością nie zakłóca smaku napoju. Kolejną propozycją do herbaty jest miód lipowy oraz miód akacjowy, które także są delikatne w smaku. Miód z lipy dodatkowo wspomaga nas w walce z przeziębieniami.
Zalecam szczególną ostrożność z dodawaniem ciemnych miodów do herbaty. Zarówno miód gryczany, jak i miód spadziowy mają intensywny smak, który może zakłócać nasze dotychczasowe przyzwyczajenia smakowe.

Jak i ile dodawać miodu do herbaty. Przepis na herbatę z miodem.

Miód jest słodszy od tradycyjnego cukru, dlatego należy dodawać połowę ilości. Przykładowo jeśli słodzisz herbatę 2 łyżeczkami cukru, użyj 1 płaskiej łyżeczki miodu. Jeśli tak jak ja nie słodzisz herbaty, aby poczuć wyjątkową słodkość wystarczy, że dodasz pół łyżeczki miodu. Lepiej herbatę dosłodzić w trakcie degustacji, niż przesłodzić.

Miód to przed wszystkim cenne enzymy pszczele. Pamiętaj, że tracimy je pod wpływem wysokiej temperatury. Nie należy dodawać miodu do napoju o temperaturze powyżej 40 stopni C. Jeśli zależy Ci na zachowaniu cennych wartości zdrowotnych, dodaj miód do przestudzonej herbaty. Nie zalecam picia herbaty z miodem jako główne źródło miodu, z powodu utraty części cennych enzymów pszczelich. Miód traci cenne wartości proporcjonalnie do temperatury oraz czasu oddziaływania. Z pewnością mniejsze zło wyrządzimy enzymom podczas kilkuminutowego kontaktu z ciepłą (około 55 st.C.) herbatę niż 2 dniową dekrystalizacja w takiej temperaturze.

Herbata z miodem sprawdzi się doskonale jako dodatek do codziennej diety opartej na miodzie. Szczególnie polecam miód do herbaty w chłodne dni.

herbata miód i cytryna

Przepis na herbatę z miodem jest bardzo prosty. Wystarczy, że zaparzysz ulubioną herbatę i odstawisz do lekkiego ostudzenia. Następnie dodasz wskazaną powyżej ilość miodu i zamieszasz do rozpuszczenia. Miód w ciepłej herbacie szybko się rozpuszcza. Możesz także dodać plaster cytryny, lub wyciśnięty sok z cytryny. Sok z cytryny uwalnia z fusów herbaty niekorzystne dla naszego zdrowia związki, dlatego zalecam usunięcie fusów przed dodaniem cytryny.

Przygotowując rozgrzewającą herbatę z miodem możesz z pewnością dodać:

  • cynamonu
  • imbiru
  • pokrojonych w kostkę jabłka
  • pokrojonych w kostkę skórek cytryny lub pomarańczy
  • pigwy
  • soku z malin

Dodatek przypraw takich jak np cynamon, powoduje wytrącanie się osadu, dlatego warto w trakcie picia mieszać herbatę łyżeczką.

Poznaj 8 powodów dla których warto pić herbatę z miodem.

Herbata z miodem jest remedium na wiele dolegliwości. Oto 7 niezwykłych powodów, dla których warto sięgać po herbatę z miodem:

1. Wyjątkowy smak.

Nawet takie osoby jak ja, które nie słodzą herbaty, przyznają, że niewielka ilość miodu poprawia doznania smakowe. W chłodne jesienne, zimowe i wiosenne dni lubię dodać pół łyżki miodu wielokwiatowego lub lipowego do filiżanki czarnej herbaty.

2. Zdrowy zamiennik cukru.

Miód jest niewątpliwie najzdrowszym zamiennikiem popularnego, białego cukru. O wyższości miodu nad cukrem przeczytasz we wcześniejszym artykule: Czy miód jest zdrowszy od cukru? Co wybrać: miód czy cukier?
Po spożyciu miodu, nasz mózg już po kilkunastu minutach otrzymuje sygnał o zaspokojeniu słodkości w organizmie.

3. Działa relaksująco i pobudza pracę mózgu.

Pyszna herbata z miodem koi nerwy po całym dniu intensywnej pracy. Zawarta w herbacie teina jest znakomitym aktywatorem pracy mózgu. Miód także pobudza pracę mózgu i zalecany jest przede wszystkim dla uczni i studentów oraz osobom wykonującym intensywne prace umysłowe. Zawarta w miodzie glukoza jest paliwem do pracy mózgu i całego organizmu. Przeczytaj artykuł: Ile należy spożywać miodu dziennie?

4. Wspomaga walkę z kacem.

Współczesne, chemiczne alkohole toksycznie działają na nasz organizm. Czasami wystarczą 2 kiepskie piwa by poczuć kaca. Dzieje się tak z powodu dostarczonych organizmowi toksyn. Miód w znaczący sposób poprawia pracę wątroby, sprzyjając wydzielaniu toksyn z organizmu. Zawarta w miodzie fruktoza przyspiesza spalanie alkoholu. Filiżanka herbaty z miodem to doskonały sposób na zapobiegnięcie kaca.

5. Wspomaga odporność.

Miód zawiera szereg witamin, związków mineralnych oraz przede wszystkim enzymy pszczele. Regularne spożywanie miodu, pozytywnie oddziałuje na nasz organizm. Miód potęguje swoje działanie po rozpuszczenie w wodzie o temperaturze pokojowej. Dodanie go do przestudzonej herbaty to doskonały sposób na poprawę odporności.

6. Chroni przed przeziębieniem.

Miód posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne. W naturalny sposób chroni nas przed przeziębieniami i infekcjami. Regularne spożywanie produktu pszczelego zapobiega chorobom lub sprawia, że przechodzimy je niezwykle łagodnie. Miód działa napotnie i rozgrzewająco zwalczając drobnoustroje.

7. Udrażnia drogi oddechowe.

W przypadku dolegliwości dróg oddechowych, miód w ciepłej herbacie udrażnia oskrzela i ułatwia oddychanie. W przypadku problemów z drogami oddechowymi szczególnie zalecam spożywania miodu lipowego.

8. Wydajność i mniejsza ilość kalorii.

Miód jest dużo słodszy od cukru. Dlatego wystarczy spożyć mniejszą ilość, by poczuć zaspokojenie słodkości. Dodatkowo zawiera o 1/4 mniej kalorii niż tradycyjny cukier. Miód ma także niższy indeks glikemiczny od cukru.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *